1. Petoksilta suojautuminen

Petosten torjunta ja omien tietojen suojaaminen

Tietoverkkorikollisuus ja muut petokset ovat lisääntyneet lähivuosina myös Suomessa. 

Huijarit voivat käyttää esimerkiksi väärennettyjä verkkosivustoja tai ottaa yhteyttä toisen yrityksen nimissä pettääkseen yksityishenkilöitä tai yrityksiä. 

Tällä sivulla käymme läpi muutamia yleisimpiä petostyyppejä ja annamme vinkkejä niiltä suojautumiseen.

Petostyyppi: puhelinpetokset

Puhelinpetoksessa huijarit ottavat sinuun yhteyttä puhelimitse ja teeskentelevät soittavansa pankistasi tai esiintyvät esimerkiksi viranomaisen edustajana.

On myös mahdollista, että huijari väittää olevansa Lendolta.

Yhteistä näille huijauksille on se, että petosta yrittävät voivat olla hyvinkin taitavia ja etukäteen valmistautuneita.

He ovat ilmaisultaan vakuuttavia ja heillä saattaa olla valmiiksi jopa paljon tietoa kerättynä sinusta esimerkiksi sosiaalisen median kautta.

Huijari voi väittää esimerkiksi, että puhelun syy on erittäin kiireellinen tarkoituksenaan saada sinut käyttämään tai luovuttamaan pankkitunnuksesi tai korttinumerosi päästäksesi tilillesi ja se on tehtävä välittömästi. 

    Kaikki puhelumme tulevat aina suomalaisesta puhelinnumerosta, maatunnuksella +358

    Jos pyydämme sinulta puhelimessa henkilötunnustasi, se on aina osana vahvaa tunnistautumista

Emme koskaan puhelimitse pyydä sinua kirjautumaan verkkopankkitunnuksilla mihinkään, pois lukien mahdollinen tilanne, että tarvitset meiltä apua jo vastaanottamasi lainatarjouksen kanssa ja sen tehnyt pankki edellyttää vahvaa tunnistautumista prosessin loppuun viemiseksi.

Petostyyppi: sähköpostihuijaukset

Huijaussähköposteille on yleistä, että niiden kirjoitusasu on huono tai konekäännökseltä vaikuttava.

Emme koskaan pyydä sähköpostilla kriittisiä väärinkäytölle alttiita tietoja, kuten henkilötunnustasi tai pankkitilisi numeroa.

Lendo ei koskaan myöskään lähetä sähköpostia, jossa pyydetään klikkaamaan linkkiä, jonka valheellisesti väitetään johtavan suoraan tilipankkiisi.

Ainoat linkit, joita asiakaspalvelumme sähköpostitse lähettää:

  • Omilla sivuillasi lainahakemukseen johtavat linkit

  • Linkki, josta pääset valitsemaan haluamasi takaisinsoittoajan

  • Linkki, jota klikkaamalla pääset jättämään palautetta tai vastaamaan muuhun asiakaskyselyymme

Lisäksi jos olet antanut suostumuksesi sähköpostimarkkinointiin, voimme lähettää linkkejä sisältäviä markkinointiviestejä. 

Markkinointiviesteissä ei kuitenkaan myöskään koskaan pyydetä esimerkiksi henkilötunnustasi.

Milloin voimme kysyä henkilötunnustasi

Pyydämme henkilötunnustasi ainostaan puhelimessa asiakkaan tunnistamisen yhteydessä, mikäli Lendon edustaja soittaa sinulle tai sinä soitat meille.

Henkilötunnusta ei koskaan pyydetä sähköpostitse tai chatissä.

Chatissa asiakkaan tunnistautuminen tapahtuu Signicat-palvelun avulla.

Epäiletkö, että joku on luvattomasti käyttänyt tietojasi?

Jos vastaanotat meiltä vahvistuksen lainahakemukseen vaikka tiedät, ettet ole sellaista tehnyt, ota yhteyttä meihin mahdollisimman pian puhelimitse numeroon (09) 6899 8000.

Jos tiedät tietosuojasi vaarantuneen muuten, vaikkapa lompakon kadotettuasi, suosittelemme harkitsemaan väliaikaista omaehtoista luottokieltoa. 

Sen saa asetettua maksullisena lisäpalveluna esimerksi Asiakastiedolla tai Bisnode Oy:llä.

Suljethan myös mahdollisimman pikaisesti esimerkiksi pankki- ja luottokorttisi. 

Yleisen turvallisuuden vuoksi pankkikortin ja luottokortin käyttövara kannattaa pitää aina myös mahdollisimman pienenä. Luottorajaa voi aina nostaa tarvittaessa väliaikaisesti.

Lisää siitä, kuinka Lendo suojaa tietojasi voit lukea Tietosuoja-osiostamme sivulta Kuinka suojaamme tietojasi.


Yleisiä turvavinkkejä:

  • Älä osallistu netissä epämääräisiin arvontoihin ja kilpailuihin. Niiden tarkoitus on usein vain kerätä yhteystietojasi ja mahdollisesti altistaa niitä väärinkäytöksille

  • Jos joku tarjous kuulostaa liian hyvältä ollaakseen totta, se on usein sitä

  • Älä käytä samaa salasanaa ikinä kuin kerran 

  • Lisätietoja turvallisista salasanoista löydät Traficomin Kyberturvallisuus-sivuilta


Omien tietojen suojaaminen

Usein kysytyt kysymykset

Kyllä. Palvelumme käyttö on tietoturvallista, ja kaikki tiedonsiirto tapahtuu suojattujen yhteyksien yli. Henkilötietoihisi on pääsy vain sellaisilla henkilöillä, joiden pääsy niihin on edellytyksenä toiminnallemme.

Jos sait Lendolta yhteydenoton, etkä ole varma sen oikeellisuudesta, voit aina varmistaa asian ottamalla meihin yhteyttä joko puhelimitse numeroon 09 6899 8000 tai sähköpostitse osoitteeseen asiakaspalvelu@lendo.fi.